top of page
Imola Ceramica Logo 2015

CERSAIE 2015

16 oktober 2015

Som vanligt har Colour Ceramica været på Cersaie messen som hvert år afholdes i Bologna, Italien. Steen og Henry sørgede for præsentation af de seneste nyheder fra vores fabrikker Imola Ceramica, La Faenza Ceramica, Leonardo Ceramica, Aquacolor, NordCeram og RAKO til de fremmødte danske kunder. Vi har samlet lidt billeder og indtryk fra turen som vi vil forsøge at koge sammen nedenfor, for at give et indtryk af hvilke nyheder vi kan byde på.

 

Imola Ceramica præsenterede hele ni nye serier på dette års messe. Kiko, Mash-Up, Shades og Wave er navnet på fire af de nye serier, alle sammen til væg. Nævnes skal især Shades som har tradition i de fine varme og kolde farver fra Middelhavet, med tilhørende vandskåret  mosaik- og dekorfliser i bicottura som er de rene kunstværker. Serien Kiko i det specielle format 12x18 cm er enhver designers drøm og tager udgangspunkt i tekstiler og fører farveskalaen tilbage til retrostilen som præger moden for tiden.

Hovedtrenderne på messen var beton, træ og marmor. Imola Ceramica lancerede en ny marmor serie ved navn Muse der bl.a. inkluderer storformater op til 120x120 cm. Et af buddene i netop serien Muse er en flise med efterligning af, hvad man i naturstensverdenen betegner som, "Open-book" looket.

 

Serien Kuni er, ud fra vores vurdering, den til dato flotteste og mest naturtro træserie som Imola Ceramica nogensinde har lanceret. Alle farver er salgbare i det danske marked og fabrikken lancerer nu også fliserne som 180 cm i længden. Bemærk især den helt store størrelse 60x180 cm som passer perfekt til de store gulve - eller hvad med som en bordplade?

 

Årets "højdespringer" af nyhederne fra Imola Ceramica bliver serien Riverside. Salget er allerede igang af denne rå beton-look serie i kombination med fliser med træ-look fra selvsamme serie. Prisniveauet på serien er særdeles interessant og sammenholdt med udseendet, er der her tale om et rigtig godt tilbud. Serien fås i fire forskellige farver og fem formater. 

Ønsker du at læse/se mere omkring de nye serier fra Imola Ceramica kan du klikke på serienavnene nedenfor.

Leonardo Ceramica Logo 2015

Leonardo Ceramica præsenterede på messen fire nye serier: More, Update, .3Wood og Waterfront som alle fulgte trenden med sten- og trælook. Serien More er elegant har et flot naturstenslook med relief effekt. Serien har fine overflader og farver og en størrelsespakke med fire formater, inkl. 15x15 cm, giver serien rig mulighed for mange spændende løsninger til alle slags byggeprojekter.

 

.3Wood er navnet på Leonardo Ceramicas nye træserie - og hvilken en. Som Urbiko fra Imola Ceramica er der her tale om lange plankelignende fliser i formaterne 60x180, 20x180 og 20x120 cm. Til serien fås flotte dekormosaik der danner flotte mønstre som man kender det fra træets verden.

 

Sidst skal nævnes Waterfront serien som er et godt arkitektonisk bud på dem der ønsker løsninger i den "mellemste" størrelsespakke med formater som 60x60 + 90x90 cm. Serien forsøger at kombinere varmen ved klassiske brændte keramiske fliser og det stramme minimalistiske fra cementens verden. Waterfront slipper utroligt godt afsted med dette ambitiøse ønske og med seriens fem jordnære farver er der noget for enhver smag.

Ønsker du at læse/se mere omkring de nye serier fra Leonardo Ceramica kan du klikke på serienavnene nedenfor.

La Faenza Ceramica Logo 2015

La Faenza Ceramica præsenterede denne gang tre nye serier holdt i deres vanlige moderne og minimalistiske stilart. De nye serier hedder : Nirvana, Orobianco og Ego. Serien Nirvana var måske den flotteste træserie med "genbrugslook" på messen. Ligesom sine søsterfabrikker Imola og Leonardo er La Faenza Ceramica med Nirvana serien også med på træfliser der måler 180 cm længden. Til serien hører en flot dekorflise der har et effekt af at være høvlet - en ting der må opleves for at få den fulde oplevelse.

 

Ego er en serie i tre formater, bl.a. 90x90 cm, og i fire farver. Serien efterligner flydende beton især den grå farve gør sig godt på et stort gulv hvor der ønskes en rå og enkel stil. Til serien har man produceret dekorfliser med fantastiske integrerede træeffekter produceret ind i selve fliserne til et færdigt keramisk produkt man sjældent har set magen. Med serien Ego kan der skabes helt unikke keramiske løsninger som kun La Faenza Ceramica kan byde på.

Ønsker du at læse/se mere omkring de nye serier fra La Faenza Ceramica kan du klikke på serienavnene nedenfor.

Aqua Color Logo

Aqua Color var en af messens højdepunkter med deres lancering af de nye små "mini metro fliser" i formatet 2,5x5 cm, i en blank overflade i hhv. sort og hvid. Ydermere præsenterede vores leverandør af mosaik nye hexagon mosaikker i to formater, 23x26 mm + 51x59 mm, og her er der virkelig tale om varer til den danske smag. Som den sidste sortimentsnyhed præsenterede Aqua Color knapmosaik i hhv. hvid og sort mat overflade der måler Ø19 mm i diameter.

 

Alt i alt var vi positivt overrasket over Aqua Color's sortimentsnyheder som er yderst salgbare varer til det danske marked. Vi forventer at have prøvematerialer klar primo november som vi vil komme rundt og fremvise. Nedenfor ses nogen af nyhederne fra Aqua Color i den hvide glasur - alle modeller vist fås også i en sort glasur variant.

RAKO LOGO

RAKO havde valgt at gå "back to basics" og lancerede tre nye serier i 30x30 + 33x33 cm i glazed porcelain, til yderst konkurrencedygtige priser. Især serierne Form og Via blev præsenteret i flotte salgbare farver med tilhørende mosaik og dekorfliser. To serier som vi er sikre på vil kunne sælge godt på det danske marked til den private forbruger. 

 

Som noget nyt til den klassiske Color One vægserie havde man skabt dekorfliser til serien i 15x15 cm, med en streg-effekt. Det var en smule specielt og kan bruges til at bryde store ensartede vægflader hvor der anvendes 15x15 cm vægfliser. 

 

Generelt var der stor interesse for disse "basale" varer som stort set ingen andre fabrikanter vil producere nu om dage. Disse serier glæder vi os til at introducere i de kommende måneder, så snart prøvematerialet er klart og lander i DK.

Som det kan ses på billederne fra messen kan størstedelen af nyhederne på messen opdeles i to kategorier, (1) det rå look primært med beton/cement designs og (2) fliser med trælook. Beton/cement lookets dominerende tilstedeværelse på messen var ingen overraskelse hvis man kigger på hvad der primært efterspørges på det danske marked. Trælook fliserne bliver stadig mere naturtro og detaljegraden der kan produceres med nu om dage gør kun en keramisk løsning endnu mere attraktiv. Perfekt til folk der ønsker træets look og charme kombineret med vedligeholdelsesfordelene ved en keramisk flise. Trælook fliser sælger stort på international basis, men har stadig svært ved rigtig at slå igennem på det danske marked. En kombination af nye og "bedre" serier, samt et øget fokus i udstillingerne i butikkerne kan måske betyde, at 2016 bliver året hvor trælook virkelig kommer til sin ret.

 

Vi takker alle de fremmødte på vores stande for en god messe og ser frem til at ses i Bologna igen i 2016.

bottom of page